Luennot ja koulutukset

Koulut, oppilaitokset ja päiväkodit

Oletko sivistystoimenjohtaja tai kunnallinen päättäjä, peruskoulun, lukion tai ammatillisen oppilaitoksen rehtori tai päiväkodin johtaja? Tarjoan luentoja ja koulutuksia kaikkien koulutusasteiden työntekijöille: varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen, lukioihin sekä ammatillisiin oppilaitoksiin kautta maan. Koulutukseni sopivat erittäin hyvin myös työhyvinvointipäivään.

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut

Oletko korkeakoulun työntekijä tai opiskelijoiden koulutustarjonnasta vastaava? Tarjoan koulutuksia yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen henkilökunnalle ja opiskelijoille kautta maan.

Räätälöityjä koulutuksia tarpeisiinne

Voit tilata parin tunnin mittaisen luennon tai koko päivän kestävän koulutuksen. Luennot ja koko päivän koulutukset voivat myös jaksottua pidemmälle aikavälille niin, että tapaamme useamman kerran osana kokonaisuutta. Koulutuksen sisältö, rakenne ja pituus ja siihen valitut elementit ja harjoitukset riippuvat haasteista, joihin haluatte helpotusta ja tukea, sekä tavoitteista, joihin pyritään. Koulutus voi keskittyä kasvattajan ja työyhteisön hyvinvoinnin lisäämiseen, tai siihen voidaan sisällyttää osio, jossa käydään läpi keskeisimmät asiat, jotka tulee huomioida jalkautettaessa näitä taitoja lapsille tai oppilaille.

Koulutuksissa voidaan tarpeen mukaan painottaa joitain seuraavista alueista:

  • Stressinhallinta
  • Palautuminen
  • Työhyvinvointi ja oma jaksaminen
  • Itsetuntemus
  • Tietoisuuden ja keskittymiskyvyn kehittäminen
  • Työyhteisön hyvinvointi
  • Työyhteisön tietoinen vuorovaikutus
  • Psykologinen turvallisuus
  • Kiireen vähentäminen ja levollisuuden lisääminen
  • Itsensä johtaminen
  • Itsestä huolehtiminen
  • Kehotietoisuuden lisääminen
  • Kognitiivisen joustavuuden lisääminen
  • Tunteet
  • Kyky rauhoittaa itsensä
  • Myötätunto itseä ja toisia ihmisiä kohtaan
  • Kyky hallita hankalia luokkatilanteita
Koulutusteni sisällöistä

Koulutuksissani kerron läsnäolotaitojen tutkimuksissa havaituista hyvinvointivaikutuksista, joista selkeimmät liittyvät ahdistuksen ja masennuksen vähenemiseen, parantuneeseen stressinhallintaan, itsesäätelyyn ja tunteiden säätelyyn, parantuneisiin vuorovaikutustaitoihin, lisääntyneeseen myötätuntoon sekä myönteisten tunteiden, kuten kiitollisuuden ja onnellisuuden, lisääntymiseen elämässä. Halutessanne avaan myös niitä mekanismeja, joilla kyseiset hyödyt ilmenevät. Pyydettäessä esittelen mielelläni johtamaani Terve Oppiva Mieli -tutkimusta ja näytän, miten suomalaiset kasvattajat ja oppilaat ovat näistä taidoista hyötyneet.

Koulutusten pääroolissa ovat havainnollistavat ja hyvinvointia edistävät monipuoliset harjoitteet, joita teemme sekä itsenäisesti että pari- tai ryhmätyöskentelynä. Koulutuksessa käydään läpi näiden taitojen hyötyjä sekä yksilön että koko työyhteisön kannalta ja keskustellaan siitä, miten kasvattajien oma hyvinvointi ja lisääntynyt läsnäolo hyödyttävät myös oppilaita ja heidän perheitään.

Hyötyjä pitkällä tähtäimellä

Luentojeni ja koulutusteni tavoitteena on innostaa ja motivoida osallistujia vaikuttamaan omaan hyvinvointiinsa pitkällä tähtäimellä. Kaikki osallistujat saavat konkreettisia työvälineitä oman hyvinvointinsa edistämiseen myös koulutuksen jälkeen. Kaikkiin koulutuksiin sisältyvät harjoitusäänitteet ja käyttämäni koulutusmateriaalit. Mikäli kyseessä on luento- tai koulutussarja, voimme sisällyttää koulutukseen välitehtäviä ja tavata tilaisuuksien välissä myös verkossa.

Koulutan mieluiten kasvokkain, mutta mikäli tarve vaatii tai kyseessä on lyhyempi luento, koulutus voidaan toteuttaa verkossa.

Hinta määräytyy koulutuksen pituuden ja keston mukaan. Lisäksi hintaan vaikuttavat mahdolliset matka- ja yöpymiskustannukset.

Kokemukseni kasvatuskentältä ja siellä kouluttamisesta

Olen vuodesta 2011 luennoinut ja kouluttanut hyvinvointitaitojen hyödyistä kasvatuskentällä niin lasten ja oppilaiden, heistä välittävien kasvattajien kuin koko yhteisön hyvinvoinnin edistämisen näkövinkkelistä tuhansille kasvattajille ympäri Suomea. Olen tehnyt pitkään yhteistyötä opetushallituksen kanssa ja toiminut useissa heidän tilaisuuksissaan kouluttajana. Minulla on vahva teoreettinen ja kokemukseen pohjaava näkemys ja ymmärrys niistä hyödyistä, joita näiden taitojen tuominen koulumaailmaan ja erityisesti kasvattajille voi saada aikaan.

Terve Oppiva Mieli – tutkimushanke

Olen johtava tutkija ja filosofian tohtori ja väitellyt Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kansanterveystieteen osastolle. Erityisen lähellä sydäntäni on lasten ja nuorten hyvinvointi. Vuonna 2011 aloin suunnitella ja luoda Suomen ensimmäistä suurta Terve Oppiva Mieli (TOM) -tutkimusta, jossa vertaamme kouluympäristössä tietoisuustaitojen (toiselta nimeltään läsnäolotaitojen) vaikuttavuutta oppimiseen yhteydessä oleviin tekijöihin sekä laaja-alaiseen hyvinvointiin 12–15-vuotiaiden koululaisten parissa. Tänään tutkimuksemme on alan metodologisesti vahvimpia tutkimuksia maailmassa. Näinä vuosina olen tuottanut itse artikkeleita sekä ohjannut neljää väitöskirjaa ja lukuisia graduja, jotka on tehty TOM-aineistollamme. Tutkimuksemme on osoittanut, että tietoisuustaitojen harjoittaminen tukee suomalaisten koululaisten resilienssiä, lisää terveyteen yhteydessä olevaa hyvinvointia ja pro-sosiaalista käyttäytymistä sekä vähentää stressiä ja tytöillä masennusoireita. Tällä hetkellä meillä on useampia uusia tutkimuspapereita työn alla, ja niistä kerron täällä myöhemmin.

Terve Oppiva Mieli ry

Vuonna 2016 sosiaali – ja terveysministeriö STM myönsi hankkeelleni kolmivuotisen terveyden edistämisen määrärahan näiden taitojen jalkauttamiseksi suomalaisiin peruskouluihin. Tämän rahoituksen turvin kehitimme tietoisuustaitoihin pohjaavan hyvinvointikoulutuksen kaikille Suomen kasvattajille. Vuonna 2019 meillä oli valmiina pilotoitu hyvinvointikoulutus, ja siitä lähtien yleishyödyllinen yhdistyksemme Terve Oppiva Mieli ry on jalkauttanut näitä taitoja aluksi peruskoulujen henkilöstölle sekä myöhemmin myös päiväkotien henkilöstölle. Oman koulutuksensa jälkeen kasvattajat osallistuvat toiseen koulutusosioon, jossa he oppivat, miten jalkauttaa näitä taitoja ryhmilleen tai luokilleen. Myös opetushallitus OPH on tukenut näinä vuosina yhdistyksemme toimintaa, ja tähän päivään mennessä olemme kouluttaneet yli 700 kasvattajaa ympäri Suomea.

Konkreettiset kasvattajien itsensä raportoimat ja koetut hyödyt koulutuksistamme ovat mm. seuraavia:

Syventynyt läsnäolo, vahvistunut stressinhallinta, parantunut kyky selvitä vaikeista luokkatilanteista, parantunut kyky käsitellä vaikeita tunteita, lisääntynyt itsemyötätunto, parantunut vuorovaikutus oppilaiden kanssa, parantunut työkyky, kohentunut unen laatu. Opettajien kokemista hyödyistä, tutkimuksestamme ja yhdistyksestämme voi lukea lisää täältä: www.terveoppivamieli.fi.

Vaikuttavaa ja viisaasta jalkauttamista

Tietoisuustaitojen harjoittamisen hyödyt kasvatusalalla toimivien parissa ovat ilmeisiä, mutta oppilaille jalkauttaminen voi tapahtua vain koulutettujen opettajien toimesta. Kuten uimaopettajan on osattava uida, kokemukseen perustuvia läsnäolotaitoja voi opettaa vain niiden hyödyt kokenut ja ymmärtävä läsnäoleva opettaja. Näiden taitojen opettaminen lapsille ja oppilaille tulee siis tehdä huolella ja niin, että ensin koulutetaan kasvattajat näiden taitojen osaajiksi. Samalla opettajan oma lisääntynyt hyvinvointi ja läsnäolo hyödyttää myös oppilaita. Puhdas win-win-tilanne.

Kasvattajille ja opettajille pitämistäni koulutuksista sanottua:

Ota yhteyttä:

salla-maarit@sallamaaritvolanen.fi
Puhelin: +358-50-542 10 85

tai alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta

Kerro millaisesta koulutuksesta olet kiinnostunut

Minuun saa olla yhteydessä:

Yhteystiedot: